Veelgestelde vragen

Algemene vragen

Hoe kan ik een aanvraag voor een hulp (m/v) indienen?

Als u een hulp (m/v) wilt aanvragen, dan moet u zich inschrijven op onze site. Daarna kunt u uw account activeren en een aanvraag voor een hulp indienen. U kunt hier ook uw wensen en eisen voor de hulp aangeven. Kijk voor meer informatie op de pagina 'werkwijze'.

Zijn jullie actief in heel Nederland?

Ja, wij zijn in heel Nederland actief, dus ook in uw woonplaats.

Wat kan ik doen als de hulp (m/v) niet voldoet aan mijn wensen?

Voldoet de hulp niet aan uw wensen of heeft u geen klik met de hulp? Laat ons dit binnen vier weken weten, dan gaan wij gratis op zoek naar een vervangende hulp

Hoe groot is de kans dat jullie een hulp (m/v) voor mij vinden?

Onze database is de grootste van Nederland en de hulpen zijn woonachtig in het hele land. De kans dat wij een hulp bij u in de buurt vinden is daardoor erg groot. Wij gaan op zoek naar een hulp direct nadat u een aanvraag indient. Meestal vinden wij al binnen twee dagen een hulp. Het kan voorkomen dat wij geen geschikte hulp vinden. Als dit gebeurt, nemen wij binnen elf werkdagen na het indienen van uw aanvraag contact met u op. U betaalt dan ook geen abonnementskosten.

Wat is de leeftijd van de hulp (m/v)?

Alle bij ons ingeschreven hulpen (m/v) hebben een minimale leeftijd van zestien jaar. 

Kan de hulp ook een man zijn?

Ja  

Financiële vragen

Wat doet mijn hulp(m/v) voor de vergoeding van € 15,- per uur?

De hulp voert voor deze vergoeding alle schoonmaaktaken en andere huishoudelijke taken uit die u opgeeft. U kunt hierbij denken aan stofzuigen, boodschappen doen, wassen en strijken, afstoffen en de ramen lappen.

Wat is het totale bedrag dat ik moet betalen?

U betaalt in eerste instantie niets voor de aanmelding. Wij werken met een schoonmaakabonnement. Zodra wij de gegevens van een hulp aan u mailen, start het jaarabonnement. U betaalt dan maandelijks € 14,95. Voor inwoners van IJsselstein van 65 jaar en ouder, betaalt de gemeente in ieder geval tot 1 januari 2026 dit maandelijkse abonnementstarief.

Als u tevreden bent over de hulp en hij of zij bij u aan de slag gaat, betaalt u de hulp een vergoeding van € 15,-. Het betalen van de hulp gaat niet via ons; samen met de hulp maakt u afspraken maken over de betaling van de gewerkte uren. U maakt ook afspraken over doorbetaling bij ziekte en het opnemen van vakantie.

Aan wie moet ik betalen? Aan de hulp (m/v) of aan jullie?

De vergoeding betaalt u aan de hulp zelf. U betaalt ons alleen de maandelijkse abonnementskosten voor het schoonmaakabonnement.

Betaal ik de hulp (m/v) nog extra vakantiegeld?

Nee. U betaalt de hulp een uurtarief van € 15,-. Dit is inclusief 8% vakantiegeld. De schoonmaakster heeft ieder jaar recht op 4 weken vakantie. Kijk voor meer informatie op de site van de Rijksoverheid.

Hoe betaal ik mijn abonnement?

U betaalt de maandelijkse kosten via een automatische incasso. Wij zullen uiteraard nooit zonder toestemming geld van uw rekening afschrijven. Voor inwoners van IJsselstein van 65 jaar en ouder, betaalt de gemeente in ieder geval tot 1 januari 2026 dit maandelijkse abonnementstarief.

Ik heb nog geen hulp, moet ik al maandelijks betalen?

Nee, u hoeft nog niets te betalen op het moment van inschrijving. Zolang wij geen hulp aan u voorstellen, betaalt u niets. U start met betalen op het moment dat wij voor het eerst de gegevens van een hulp aan u doorgeven. Uw jaarabonnement gaat dan in. Voor inwoners van IJsselstein van 65 jaar en ouder, betaalt de gemeente in ieder geval tot 1 januari 2026 dit maandelijkse abonnementstarief.

Ik wil mijn abonnement opzeggen, hoe doe ik dat?

U sluit het abonnement altijd af voor minimaal één jaar. Na dit jaar kunt u uw abonnement per maand opzeggen. Dit doet u in uw persoonlijke account.

Waar zijn de maandelijkse kosten van het abonnement voor?

Met het schoonmaakabonnement heeft u veel voordeel. U betaalt maandelijks een klein bedrag voor dekking bij schade, garantie gedurende de looptijd van het abonnement, een nieuwe hulp als de hulp stopt en ons online administratieprogramma.

Procedurele vragen 

Worden er ook controles uitgevoerd op de hulp?

De betrouwbaarheid van de huishoudelijke hulpen vinden wij erg belangrijk, aangezien de hulp in uw vertrouwde omgeving aan het werk gaat. Daarnaast vinden wij het belangrijk dat de hulp aan het werk is in een veilige omgeving. Er vinden dan ook verschillende controlemomenten plaats.

Eerste controlemoment
Op het moment dat de werkzoeker zich inschrijft, vragen wij een bevestiging per e-mail en/of telefoon. Wij controleren deze gegevens.

Tweede controlemoment
Zodra de zorgzoeker een aanvraag indient, gaan wij met de aanvraag aan de slag. Als de aanvraag niet helemaal duidelijk is, vragen wij om verduidelijking. Als de aanvraag helemaal duidelijk is, gaan wij op zoek naar een geschikte hulp. De kandidaten worden handmatig door ons geselecteerd aan de hand van de door u opgegeven wensen.

Derde controlemoment
Wij raden de zorgzoeker altijd aan een kennismakingsgesprek te plannen met de toegewezen hulp. Tijdens dit gesprek kunnen beide partijen vragen stellen en er kan gekeken worden of er een klik is tussen de partijen. Daarnaast raden wij de zorgzoeker aan de werkzoeker om een kopie van het ID-bewijs te vragen. Bij het doen van een aanvraag ontvangt u van ons tips voor het kennismakingsgesprek.

Extra veiligheidsmaatregelen
Hulpen waarover wij klachten ontvangen of die niet voldoen aan de wensen zetten wij op non-actief. Daarnaast spreken wij hulpen aan op hun gedrag, als zij bijvoorbeeld slecht bereikbaar zijn of zich niet houden aan afspraken.

Moeten de hulp en ik een contract tekenen?

Op het moment dat u een hulp in dienst neemt, heeft u wettelijk gezien een arbeidsovereenkomst met deze persoon. Dit kan zowel een mondelinge als een schriftelijke overeenkomst zijn. In het contract kunt u afspraken maken over de werkzaamheden, de uitbetaling van de vergoeding, werktijden, enzovoort. Hiervoor kunt u ons standaard contract gebruiken. Dit contract kunt u downloaden zodra u een aanvraag heeft ingediend. 

In ons abonnement is vergoeding voor schade, ongevallen of diefstal opgenomen. U kunt een schadeclaim indienen via deze vergoeding.

Wie zorgt voor de schoonmaakmiddelen?

Als werkgever bent u verantwoordelijk voor de schoonmaakmiddelen. U mag ook financiële middelen ter beschikking stellen, zodat de hulp zelf schoonmaakmiddelen kan halen.

Waar kan ik terecht met een klacht?

Als u een klacht heeft, kunt u contact met ons opnemen. Wij nemen de klacht in behandeling en zoeken naar een geschikte oplossing. Als u niet tevreden bent over de afhandeling van de klacht, kunt u ons klachtenformulier invullen. Onze directie behandelt dan nogmaals de klacht.

Mijn hulp is ziek, wat moet ik doen?

Is de hulp ziek, dan kunt u vragen of de hulp op een andere dag kan werken. Is dat niet mogelijk of is de hulp langdurig ziek, dan moet u de hulp maximaal 6 weken doorbetalen. Kijk voor meer informatie op de site van de Rijksoverheid.

Wetgeving

Moet ik mijn hulp opgeven aan de Belastingdienst?

In een enkel geval is het verplicht de hulp aan te melden bij de Belastingdienst. Dit is alleen het geval als de hulp meer dan drie dagen per week bij u aan het werk is. U moet de hulp dan uiterlijk een dag voor het ingaan van de werkperiode aanmelden. Als hiervan sprake is, dan moet u zelf de salarisadministratie uitvoeren. Wil of kunt u deze administratie niet zelf uitvoeren? Neem dan contact met ons op. Wij kunnen u dan in contact brengen met een PGB-administratiekantoor.

In de meeste gevallen hoeft u de hulp niet aan te melden bij de Belastingdienst. Werkt de hulp drie dagen of minder voor u? Dan valt de hulp onder de regeling 'vrijgesteld huispersoneel'. Dit houdt in dat u als opdrachtgever geen loonbelasting en premies af hoeft te dragen als u maximaal drie dagen per week hulp ontvangt. De hulp hoeft zich niet in te schrijven bij de Kamer van Koophandel en hoeft geen btw te heffen. De hulp moet het inkomen wel altijd opgeven bij de Belastingdienst.

Is de hulp aansprakelijk voor schade aan mijn interieur?

Mocht de hulp tijdens werkzaamheden per ongeluk schade aan uw interieur veroorzaken, dan valt dit onder uw aansprakelijkheid. U heeft daarom nooit het recht schadevergoeding te eisen aan ons of aan de hulp.

De hulp zelf kan ook verwondingen oplopen. U heeft als opdrachtgever de plicht te zorgen voor veilige werkomstandigheden. Te denken valt aan een goed huishoudtrapje, schoonmaakmiddelen, schoonmaakhandschoenen enzovoort. Loopt de hulp toch schade op, dan valt dit onder uw aansprakelijkheidsverzekering. 

Overige vragen

Ik wil graag iemand een hulp (m/v) cadeau geven, is dat mogelijk?

Ja, dat is zeker mogelijk. Als u bijvoorbeeld een origineel cadeau wilt geven of als u weet dat iemand wel een hulp kan gebruiken, kunt u ervoor kiezen om een schoonmaakster cadeau te geven. Lees alles over het cadeau geven van een schoonmaakster (m/v).  

Ik wil me inschrijven voor een hulp

Geniet ook van het gemak van een huishoudelijke hulp (m/v) in huis

Net als 14.808 andere huishoudens

  • Een huishoudelijke hulp voor € 15,- per uur
  • Een huishoudelijke hulp met schoonmaakcertificaat
  • Eigen account met handig urenoverzicht
  • Fonds bij schade door hulp
  • Een vervangende hulp